توسعه چيپ كامپيوتر با ضخامت چندين اتم و عملكرد مشابه نورون‌هاي مغز






تراشه‌هاي سنتي كامپيوترها داراي بخش‌هاي مجزا براي محاسبات و ذخيره اطلاعات هستند، اما تحقيقي جديد براي اولين بار آن‌ها را روي يك ماده دو بعدي تركيب كرده كه نتيجه آن توسعه دستگاه‌هاي كوچكتر، قدرتمندتر و با مصرف انرژي بهينه‌تر خواهد بود.
اين ساختار از نظر فني با نام معماري «Logic-in-memory» يا معماري واحد شناخته مي‌شود و در آن عمليات‌هاي منطقي با عملكردهاي حافظه تركيب شده و صرفه‌جويي در زمان و انرژي موردنياز براي انتقال داده‌ها ميان فضاي ذخيره‌سازي و پردازش آن‌ها را در پي دارد.
در حالي كه در گذشته نيز امكان توسعه تراشه‌هاي با معماري واحد وجود دارد، تا به امروز براي چنين كاري از ماده دو بعدي استفاده نشده بود و در پژوهش جديد محققان از «موليبدن دي‌سولفيد» يا «MoS2» استفاده كرده‌اند كه يك نيمه‌هادي بي‌نظير با ضخامت تنها ۳ اتم است.
به گفته پژوهشگران اين نوآوري در زمينه هوش مصنوعي، ماشين‌هاي خودران و اسپيكرهاي هوشمند با قابليت شناسايي صدا مفيد خواهد بود چرا كه عملكردي مشابه با نورون‌هاي مغز دارد. «آندرس كيس»، مهندس برق در «موسسه فناوري فدرال سوئيس» (EPFL) در لوزان اعلام كرده:
«توانايي مدارها در انجام دو كار، مشابه عملكرد مغز است، جايي كه نورون‌ها در دو بخش ذخيره‌سازي خاطرات و محاسبات ذهني نقش دارند. طراحي مدار ما داراي چندين مزيت است. اين سبك طراحي باعث كاهش اتلاف انرژي مربوط به انتقال داده‌ها ميان واحد‌هاي حافظه و پردازنده‌ها، كاهش زمان موردنياز براي عمليات‌هاي محاسباتي و كاهش فضاي موردنياز مي‌شود.»
اين تراشه جديد مبتني بر ترانزيستورهاي «اثر ميدان دروازه شناور» يا FGFET است كه هم اكنون براي فضاي ذخيره‌سازي گوشي‌هاي هوشمند و لپ‌تاپ‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند و مي‌توانند بارهاي الكتريكي را براي مدت طولاني حفظ كنند.
MoS2 به اندازه‌اي حساس است كه مي‌تواند همزمان با FGFET كار كند تا عملكردهاي پردازشي متعددي را درون يك مدار واحد قرار دهد كه همين موضوع باعث مي‌شود با مدارهايي روبه‌رو شويم كه مي‌توانند به عنوان فضاي ذخيره‌سازي و ترانزيستورهاي قابل برنامه‌ريزي كار كنند.
محققان به چنين معماري در محيط آزمايشگاهي دست پيدا كرده‌اند و براي تجاري شدن آن‌ها و همچنين استفاده در گجت‌ها بايد مدت زمان نامعلومي منتظر بمانيم، البته تيم توسعه‌دهنده آن داراي تخصص لازم براي گسترش فناوري توليد تراشه هستند.

 

منبع : ديجياتو 

كشف بدافزاري كه اطلاعات ۱۵۳ اپ اندرويدي را سرقت مي‌كند




اخيرا كارشناسان امنيت سايبري موفق به كشف يك بدافزار اندرويدي به نام «Ghimob» شده‌اند كه امكان جاسوسي از كاربران و سرقت اطلاعات را فراهم مي‌كند.
طبق جديدترين گزارش كسپرسكي، به نظر مي‌رسد اين بدافزار اندرويدي توسط گروهي كه بدافزار «Astaroth» يا «Guildma» را توسعه داده، به توليد رسيده است. به گفته اين شركت امنيت سايبري، اين تروجان جديد اندرويدي به وسيله اپ‌هاي مخرب روي دستگاه‌ها نصب مي‌شود و درون سايت‌ها و سرورهايي قرار گرفته كه در گذشته براي عمليات Astaroth مورد استفاده بوده است.
توزيع اين برنامه‌ها توسط فروشگاه رسمي پلي استور صورت نگرفته و بجاي اين كار، گروه Ghimob از ايميل‌ها يا سايت‌هاي مخرب براي هدايت كاربران به سايت‌هايي كه اين اپ‌هاي اندرويدي را تبليغ مي‌كردند، هدايت كرده است.
اين اپ‌ها از برنامه‌هاي رسمي و برندها تقليد مي‌كنند كه در ميان آن‌ها نام‌هايي مانند گوگل ديفندر، گوگل داكس يا بروزرساني فلش به چشم مي‌خورد. اگر كاربري بدون توجه به تمام هشدارهاي دستگاه خود تصميم به نصب اين برنامه‌ها بگيرد، اين اپ‌ها به عنوان آخرين مرحله آلودگي دستگاه، درخواست دسترسي به سرويس «دسترسي‌پذيري» را ارائه مي‌كنند.
اگر چنين اجازه‌اي به آن‌ها داده شود، اين اپ‌ها گوشي كاربر را براي يك ليست حاوي ۱۵۳ برنامه مورد جستجو قرار مي‌دهند. اين بدافزار در اين اپليكيشن‌ها صفحه ورود جعلي را به نمايش مي‌گذارد تا مدارك كاربران را سرقت كند.

اكثر برنامه‌هاي هدف مربوط به بانك‌هاي برزيلي مي‌شوند، اما در نسخه‌هاي بروز شده شاهد افزايش توانايي‌هاي آن و هدف قرار دادن بانك‌ها در آلمان، پرتغال، پرو، پاراگوئه، آنگولا و موزامبيك هستيم. بدافزار Ghimbo در بروزرساني جديد خود اپ‌هاي صرافي‌هاي ارز ديجيتال را نيز هدف قرار مي‌دهد تا بتواند به حساب‌هاي كاربران دسترسي پيدا كند.
پس از يك حمله موفق، اطلاعات و اعتبارنامه‌هاي كاربران براي گروه Ghimob ارسال مي‌شود تا اعضاي آن بتوانند به صورت كامل روي دستگاه كنترل داشته باشند و نسبت به هرگونه مشكل امنيتي واكنش نشان دهند. ويژگي‌هاي اين بدافزار منحصر به فرد نيستند و برخي از آن‌‌ها را در گذشته در تروجان‌هاي «BlackRock» و «Alien» مشاهده كرده‌ايم.

 

منبع : ديجياتو 

بزرگ‌ ترين حمله سايبري به گوگل در سال ۲۰۱۷ اتفاق افتاد



 گوگل گزارش داده است كه يك گروه هكر حمايت شده از سمت دولت، بزرگترين حمله اينترنتي را بر عليه اين شركت در سپتامبر ۲۰۱۷ انجام دادند. روز جمعه، كسب و كار ابري گوگل اين از يك هجوم اينترنتي خبر داد، كه شامل مورد حمله قرار گرفتن اينترنت شركت گوگل و با استفاده از ترافيك بود. اين حمله اينترنتي طي ۶ ماه انجام شد و ترافيك شبكه را به 2.3 Tbp رساند. اين هجوم از حمله 2.3 Tbp به كسب و كار ابري آمازون، كه در ماه فوريه گذشته انجام شد و تصور مي­‌شد بزرگترين حمله تخريب اينترنتي ثبت شده است، فراتر رفت.
به گفته تيم امنيتي گوگل، منشا حمله 2.5 Tbp مسدود سرور‌ها (DDoS) عليه شركت توسط يك گروه تحت حمايت دولت بود كه توانستند چهار ارائه دهنده خدمات اينترنت چيني را تحت كنترل خود درآورده و سيلي از ترافيك آن‌ها را به گوگل منتقل كنند.
حمله مسدودسازي از سرويس به اين صورت طراحي مي­‌شود كه شبكه اينترنتي را اشباع كند، در نتيجه منجر به قطعي شده كه مي­‌تواند دسترسي به شبكه‌هاي وب شركت را كند كرده يا به كلي ببندد. Damian Menscher، مهندس امنيت شركت در پست امروز وبلاگ اين شركت  نوشت: عليرغم حمله 2.5 Tbp كه همزمان هزاران سرور گوگل را در سال ۲۰۱۷ مورد هدف قرار داد، «اين حمله هيچ اثر مخربي روي شركت نداشت».


سرعت سرورهاي گوگل تا حد بسيار زيادي كاهش يافتمدير گوگل افزود: «مهاجم از چندين شبكه استفاده كرد تا سرعت 167 Mpp را به ۱۸۰ هزار برساند، كه بالطبع پاسخ‌هاي حجيمي به ما فرستاده مي­‌شد.»
شركت گوگل اين حمله را هنگامي فاش كرد كه در حال تعريف كردن از تلاش‌هاي خود براي اطمينان دادن از حفظ كسب و كار ابري گوگل از حملات بزرگ DDoS بود. گوگل مهم‌ترين حملات محروميت از سرويس را تحليل كرده، و به اين نتيجه رسيده كه ميزان ترافيك به طور فزاينده‌اي رو به افزايش بوده است. اما در همان زمان، اينترنت هم روند تصاعدي داشته است، و به شركت‌ها پهناي باند بيشتري داده تا از خود در برابر حملات محافظت كنند.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

مشكلات بازياتو در اتاق تست بازياتو پيدا كن





يك توسعه‌دهنده‌ي بازي علاقه‌مند است كه يك بازي جذاب توليد كند تا بين ماركت‌هاي اپليكيشن و بازيكنان، معروف و مشهور باشد اما چطور بايد به اين هدف خود برسد؟ يك بازي هرچقدر هم كه به صورت حرفه‌اي توليد شده باشد باز ممكن است به خاطر نكات و يا ريزه‌كاري‌هايي مورد استقبال قرار نگيرد! اگر توسعه‌دهنده‌ قبل از انتشار بازي خود از نظر بازيكنان مطلع باشد و اصطلاحاً تست بازي خود را به خوبي انجام دهد، احتمالاً به هدفش نزديك‌تر است.
در ايران سرويس‌دهنده‌هاي زيادي براي تست بازي موبايل وجود ندارند كه با استفاده از يك تيم تخصصي، سخت‌افزارهاي لازم و… اين كار را انجام دهند. در اين مطلب، سعي داريم يك رسانه‌ي بررسي و تست تخصصي بازي‌هاي موبايلي را به شما معرفي كنيم كه با استفاده از خدمات تست بازي آن، نه تنها در راستاي بازاريابي و تبليغات بازي خود قدم برداشته‌ايد بلكه از تمامي مشكلات و نكات ريز لازم براي موفقيت محصولتان هم مطلع خواهيد شد.
اتاق تست بازياتو، سرويس تخصصي تست بازي‌هاي موبايلي
رسانه بازياتو كه از سال ۹۶ فعاليت خود را در زمينه بازي‌هاي موبايل به صورت تخصصي شروع كرد، پس از گذشت يك سال از فعاليت خود تصميم گرفتند با هدف كمك به افزايش كيفيت بازي‌هاي موبايلي ايراني، علاوه بر معرفي و بررسي بازي موبايل و پوشش اخبار مرتبط با اين بازي‌ها به سراغ طراحي سرويس تست بازي برود و با ارائه خدماتي نظير تست كاربردپذيري، تست عملكرد و سازگاري به توسعه‌دهندگان موبايلي كمك كند كه از تمامي مشكلات بازي خود قبل از انتشار آن مطلع شوند.
در حال حاضر بازياتو به عنوان تنها ارائه‌دهنده‌ي تست فني و تجربه كاربري (UX) بازي در ايران، سخت‌افزارهاي لازم و تيمي با تجربه در اين زمينه دارد كه براي تست تمامي بازي‌ها ۹ مرحله حساس و مهم را در نظر گرفته ‌است و در آن‌ها تمامي معيارهاي لازم بررسي و ارزيابي مي‌شوند:
تست سازگاري، بررسي مشكلات عمومي بازي
چگونه مي‌فهميد كه بازي شما در دستگاه‌هاي مختلف چه عملكردي خواهد داشت؟ در تست سازگاري معمولاً مشكلات عمومي درون يك بازي مانند بهم‌ريختگي رابط كاربري(UI) ، خطاهاي فني بازي، پايداري و يكپارچگي اطلاعات در سيستم‌هاي مختلف و… با دقت و جزئيات كامل مورد بررسي قرار مي‌گيرند؛ اگر بازي يك توسعه‌دهنده از اين مرحله عبور كند به معناي اين است كه بازي شما در تمامي موبايل‌هاي محبوب و پرطرفدار موجود در بازار گوشي، زيبا و چشم نواز اجرا خواهد شد.
تست عملكرد، در چند مرحله‌ي مجزا
بازي شما روي سخت‌افزارهاي رايج در موبايل يا تبلت چگونه عمل مي‌كند؟ آيا مي‌تواند رضايت كاربر را به همراه داشته باشد و يا در اين زمينه نياز به بهينه‌سازي يا بهبود دارد؟ تيم بازياتو با تست عملكرد برنامه‌ي شما در چند مرحله و در زمان‌هاي مختلف سعي مي‌كند با دقت كافي اين موضوع را بررسي نمايد.
آزمايش كارايي بازي، براي بررسي ميزان منابع مصرفي سخت‌افزار
بازي موبايل شما با چه سرعتي در سخت‌افزارهاي مختلف اجرا مي‌شود؟ چه ميزان از منابع سخت‌افزاري را درگير مي‌كند؟ آيا كاربران مختلف مي‌توانند از بازي لذت ببرند؟ بازياتو با كمك ابزارهاي متعددي كه در اختيار دارد پاسخ اين سوالات را براي شما مشخص مي‌كند.
آزمون تطابق، آزمايشي براي جلب اعتماد كاربران
قبل از انتشار بازي لازم است مواردي مثل رده‌بندي سني، مجوزهاي لازم سيستم‌عامل، موقعيت جغرافيايي كاربران و… به خوبي مشخص شود. در اين تست، بازياتو براي جلب اعتماد كاربران هدف شما اين آزمون را با رعايت چارچوب‌ها و با توجه به شرايط هر بازي ارزيابي مي‌كند.
تست بازيابي داده‌هاي بازي، آزمايشي مهم براي مواقع خاص
تابه‌حال فكر كرده‌ايد اگر كاربر شما تحت شرايط ويژه‌اي مثل سرقت گوشي، خراب شدن دستگاه يا … قرار بگيرد چگونه مي‌تواند اطلاعات بازي خود را بازگرداني كند؟ آيا در هنگام وقوع اين سلسله از اتفاقات خاص بايد دوباره از ابتدا شروع به بازي كند؟ بازياتو با كمك تست بازيابي داده‌ها سعي بر اين دارد كه چنين مواقع حساسي را روي بازي شبيه‌سازي كند و نتيجه را به همراه پيشنهادات خود به شما ارائه دهد.
تست امنيت، پايداري بازي در مقابل تهديدات خارجي
فرقي نمي‌كند كه بازي شما به صورت آنلاين ارائه شده و يا كاربران مي‌توانند به صورت آفلاين هم از آن استفاده كنند. اين تست كمك مي‌كند كه تلاش‌هاي يك هكر كلاه سياه براي دور زدن سيستم پرداخت، ورود و تزريق دستور به پايگاه داده، كشف الگوريتم رمزنگاري و… را بسنجيد! اگر برنامه شما ايمن باشد، كاربران راحت تر به آن اعتماد مي‌كنند و راه درآمدي شما از بازي نيز محفوظ خواهد ماند.
تست صدا، يكي از راه‌هاي بهبود تجربه كاربر در بازي
بسياري از كاربران با صداهاي جذاب، لذت بيشتري را در بازي تجربه مي‌كنند اما بازي شما در اين زمينه چه عملكردي داشته؟ آيا در فرآيندهاي سنگين و يا عمليات‌هاي مختلف در پخش صحيح صدا موفق است؟ اين آزمايش مي‌تواند عملكرد بازي را در اين زمينه به شما نشان دهد.
تست كاربرپذيري، تحليل تخصصي تجربه كاربري
كاربران تا چه حد در انجام بازي موفق عمل مي‌كنند؟ آيا هنگام بازي كردن حس رضايت در آن‌ها وجود دارد؟ در اين تست تيم اتاق تست بازياتو با طرح ماموريت‌هايي براي بازيكنان احتمالي شما مي‌توانند تعاملات بازيكن با بازي را ارزيابي كرده و شما را از نكات مثبت و منفي UX محصولتان مطلع كنند. بهبودهاي حاصل از اين تست مي‌تواند تاثير به‌سزايي روي نرخ تبديل KPIهاي بازي داشته باشد.
تست جمعيت محور
شما از كجا مي‌توانيد متوجه شويد كه كاربران چه نظري در مورد بازي شما دارند؟ آيا آن‌ها علاقه‌مند به مراحل طراحي شده توسط شما هستند؟ تست جمعيت‌محور بازياتو كه بازي شما را در اختيار يك جامعه‌ي مخاطب خاص مي‌گذارد، مي‌تواند جوابگوي سوالات شما پيش از انتشار باشد.
شما مي‌توانيد با خدمات تست بازي بازياتو مطمئن باشيد كه برنامه‌هاي شما مناسب هستند و براي ارائه آن‌ها به بازار آمادگي‌هاي لازم را بدست آورده‌ايد، براي دريافت مشاوره و يا ثبت درخواست تست بازي كافيست به بخش توسعه دهندگان بازياتو سر بزنيد.

 

 

منبع : ديجياتو 

ال جي كيو 52 با دوربين چهارگانه و نمايشگر 6.6 اينچي معرفي شد



ال جي با شروع سال جديد ميلادي، استراتژي خود در توليد و عرضه گوشي‌هاي هوشمند را تغيير داده و سعي دارد تا بيشتر بر روي محصولات ميان‌رده و ارزان قيمت تمركز كند. اين شركت كره‌اي در ادامه همين روند، امروز از جديدترين گوشي هوشمند خود با نام ال جي كيو 52 (LG Q52) رونمايي كرد. اين گوشي در واقع ادامه دهنده راه ال جي كيو 51 است كه سال گذشته با دوربين پشتي سه‌گانه و تراشه هليو P22‌ مدياتك روانه بازار شده بود. در ادامه با معرفي ال جي كيو 52 با ديجي رو همراه باشيد.
مشخصات ال جي كيو 52ال جي كيو 52 در جلوي بدنه خود به يك نمايشگر 6.6 اينچي با وضوح +HD‌ مجهز شده و يك حفره هم در بالا و وسط صفحه به چشم مي‌خورد. همانند آنچه كه در اكثر گوشي‌هاي روز دنيا مشاهده مي‌كنيم، نسبت ابعاد اين نمايشگر به صورت 20 به 9 طراحي شده و در مقايسه با صفحه نمايش 6.5 اينچي ال جي كيو 51 بهبودهاي قابل توجهي دارد.
در داخل بدنه ال جي از يكي ديگر از تراشه‌هاي ساخت مدياتك تحت عنوان هليو P35 استفاده كرده كه داراي فركانس 2.3 گيگاهرتزي است. در كنار اين پردازنده ميان‌رده، 4 گيگابايت حافظه رم و 64 گيگابايت فضاي ذخيره‌سازي داخلي هم براي ال جي كيو 52 در نظر گرفته شده كه البته امكان ارتقاء حافظه داخلي به واسطه استفاده از كارت‌هاي ميكرو اس دي وجود دارد و از اين طريق مي‌توان تا 2 ترابايت به ظرفيت فضاي ذخيره‌سازي گوشي افزود.
در خصوص دوربين و قابليت‌هاي عكاسي و فيلمبرداري هم بايد گفت ال جي اين بار از يك دوربين چهارگانه در پشت بدنه بهره گرفته كه سنسور اصلي آن 48 مگاپيكسلي است. در كنار اين سنسور اصلي، يك لنز اولتراوايد 5 مگاپيكسلي، يك دوربين 2 مگاپيكسلي ماكرو و يك سنسور تشخيص عمق 2 مگاپيكسلي از ديگر متعلقات دوربين پشتي ال جي كيو 52 هستند. در جلوي بدنه اين گوشي و داخل حفره اشاره شده هم يك دوربين 13 مگاپيكسلي تعبيه شده است.



به گفته ال جي، اين گوشي هم مانند گوشي پرچمدار ال جي ولوت (LG Velvet) داراي الگوي نوري در پنل پشتي خود است. استفاده از اين الگوي طراحي باعث مي‌شود تا بدنه گوشي با توجه به زاويه و شدت تابش نور، در رنگ‌هاي مختلفي ديده شده و جلوه زيباتري داشته باشد.
در زمينه اتصالات، ال جي كيو 52 از واي-فاي، بلوتوث نسخه 5.0 و NFC پشتيباني مي‌كند. يك باتري 4000 ميلي آمپر ساعتي براي اين مدل در نظر گرفته شده كه از طريق پورت USB-C شارژ مي‌شود و سيستم عامل اندرويد 10 هم به صورت پيش فرض بر روي گوشي نصب شده است. يكي ديگر از قابليت‌هاي جالب ال جي كيو 52، پشتيباني از فناوري صوتي مبتني بر هوش مصنوعي موسوم به AI Sound است كه توسط خود كمپاني ال جي توسعه داده شده و به گوشي اين امكان را مي‌دهد كه ميزان بلندي صدا را بر اساس محتوايي كه در آن پخش مي‌شود به صورت خودكار تنظيم كند.
قيمت ال جي كيو 52گوشي ال جي كيو 52 در رنگ‌هاي سفيد و قرمز توليد شده و قيمت در نظر گرفته شده براي آن هم چيزي در حدود 290 دلار است. اين گوشي در حال حاضر در كشور كره جنوبي عرضه شده، اما ال جي تأييد كرده كه در آينده‌اي نزديك روانه بازارهاي جهاني نيز خواهد شد.

 

 

منبع : ديجيرو