۱۰ روش عجيب جمع آوري اطلاعات از كاربران توسط شركت‌ها





 تا پيش از اين همه فكر مي‌كردند كه اگر به صورت آنلاين كاري را انجام مي‌دهند يا در اينترنت جستجو مي‌كنند، ممكن است اطلاعاتشان توسط بدافزار‌ها رديابي شود، اما موضوع چيزي فراتر و عجيب‌تر از اين است. در همين لحظه، هر كاري كه انجام مي‌دهيد در حال ضبط شدن است. برنامه‌ها و دوربين‌هاي رايانه‌اي شما را تحت نظارت قرار داده و در هر لحظه افراد را كنترل مي‌كنند. شركت‌هايي هستند كه افراد براي بهره مندي از خدمات آن‌ها يا به هدف كار، اطلاعات شخصي‌شان را در اختيار آن‌ها قرار مي‌دهند، اما اين شركت‌ها مي‌توانند كار‌هايي را با اطلاعات شخصي افراد انجام دهند كه حتي تصور آن‌ها نيز سخت و وحشتناك است.
در ادامه ۱۰ روش جمع آوري اطلاعات شخصي كاربران توسط شركت‌ها را مي‌خوانيد:
بيمارستان‌ها و داروخانه‌ها سوابق پزشكي افراد را مي‌فروشندفيسبوك اخيرا افرادي را به چندين بيمارستان فرستاده تا مسئولان آنجا را متقاعد كنند كه اطلاعات محرمانه بيمارانشان را بفروشند. آن‌ها همه چيز از جمله سوابق بيماري افراد و تاريخچه تجويز نسخه را مي‌خواستند و ادعا مي‌كردند كه اطلاعات را براي انجام پروژه‌اي تحقيقاتي مي‌خواهند. اطلاعات بيماران بايد ناشناس بمانند، زيرا از نظر قانوني بيمارستان‌ها نمي‌توانند سابقه پزشكي افراد را با نام آن‌ها فاش كنند.
اگرچه فيسبوك راه حلي براي متقاعد كردن مسئولين فيسبوك داشت و به آن‌ها گفت كه اطلاعات كافي درباره كاربران دارد و مي‌خواهد كاربران خودش را با اين اطلاعات متصل كند و اطلاعات فاش نمي‌شود. بيمارستان‌ها مي‌دانستند كه فيسبوك قصد ندارد اطلاعات را ناشناس نگه دارد. در حقيقت، غول رسانه‌هاي اجتماعي قول داده بود كه پس از انجام تحقيقات اطلاعات را به بيمارستان باز مي‌گرداند.
فيسبوك تنها شركتي نيست كه سوابق پزشكي افراد را خريداري مي‌كند. شركت‌هاي ديگري وجود دارند كه به غير از خريد سوابق پزشكي و فروش مجدد آن‌ها، كار ديگري انجام نمي‌دهند. Rite Aid و CVS هر دو به فروش داده‌هاي بيماران و جنرال الكتريك و IBM به خريد آن‌ها اعتراف كرده‌اند. بزرگترين شركتي كه در تجارت اطلاعات پزشكي شركت دارد IMS Health نام دارد و اين شركت در سال ۲۰۱۴، ۲.۶ ميليارد دلار از اين راه درآمد كسب كرد.
اپل بررسي مي‌كند كه چه مقدار پول در حساب بانكي افراد وجود دارداپل در سال ۲۰۱۵ براي يك برنامه جديد گواهي ثبت اختراع دريافت كرد كه به طور مداوم بر روي آيفون اجرا مي‌شود. هدف اصلي اين برنامه تماشاي افراد در هنگام بررسي حساب بانكي و كارت‌هاي اعتباري خود و يا انجام كار‌هاي بانكي بود. اين شركت حتي سعي نكرد كاري را كه انجام مي‌دهد را پنهان كند. اين گواهي حق ثبت اختراع به طور خاص مي‌گويد: "كالا‌ها و خدمات براي گروه‌هاي خاصي از كاربران به بازار عرضه مي‌شوند، بر اساس ميزان اعتبار پيش پرداخت موجود براي هر كاربر. " يا به عبارت ديگر، آن‌ها به ميزان بدهي شما در كارت اعتباري خود پرداخته و اطلاعات را با هر تبليغ دهنده‌اي كه مايل به پرداخت آن است به اشتراك مي‌گذارند.
به طور رسمي، اپل وانمود كرد كه آن‌ها هيچ برنامه‌اي براي استفاده واقعي از اين اطلاعات ندارند. تيم كوك، سخنراني‌هاي بزرگي را انجام داده و گفته است كه جاسوسي از كاربران براي سود پولي اشتباه است و اپل چنين كاري انجام نمي‌دهد، اما باور اينكه اپل برنامه‌اي را فقط براي استفاده نكردن از آن برنامه ريزي، طراحي و ثبت كند، كمي سخت است. اپل قطعاً توانايي بررسي حساب بانكي افراد را دارد.
تبليغ كنندگان چهره افراد را از طريق دوربين مشاهده مي‌كنند

برخي از افراد باهوش در تصويري كه مارك زاكربرگ ارسال كرده متوجه چيزي شده‌اند: نوار سياه روي وب كم لپ تاپ او. بيش از چند نفر توصيف كرده‌اند كه تبليغاتي را در فيسبوك مشاهده مي‌كنند كه به نظر مي‌رسد در مورد آنچه مي‌پوشند يا آنچه در پشت آن‌ها است كار مي‌كنند. فيس بوك هرگز اعتراف نكرده كه ما را از طريق دوربين‌هاي ما تماشا مي‌كند، اما اين واقعيت كه زاكربرگ احساس مي‌كند بايد خودش را بپوشاند، نشان مي‌دهد كه او چيزي را مي‌داند كه ما نمي‌دانيم.
شركت‌هاي ديگر نيز اين كار را انجام مي‌دهند. شركتي به نام Emotional Analytics نرم افزاري را توسعه داده كه با استفاده از وب كم رايانه واكنش‌هاي چهره افراد را نسبت به تبليغات مشاهده و تجزيه و تحليل مي‌كند. تعداد كمي از شركت‌ها اعتراف كرده‌اند كه بدون اجازه اشخاص از دوربين آن‌ها استفاده مي‌كردند. اندرويد اخيراً به روزرساني جديدي را براي سياست حفظ حريم خصوصي خود براي ممنوع كردن استفاده برنامه‌ها از دوربين‌هاي تلفن همراه براي ضبط مخفيانه چهره افراد ارائه كرده است.
رديابي پلاك خودرو با اسكنر
حتي اگر افراد از هيچ وسيله الكترونيكي يا اينترنتي استفاده نكنند باز هم، شركت‌ها مي‌توانند هرجا كه آن‌ها مي‌روند را رديابي كنند. چندين شركت وجود دارد كه اسكنر‌هاي پلاك در سراسر جهان را راه اندازي كرده‌اند و از آن‌ها براي جمع آوري داده‌ها در هرجايي كه مردم مي‌روند استفاده مي‌كنند.
بزرگترين شركت اسكن پلاك در ايالات متحده در ژانويه ۲۰۱۵ دو ميليارد پلاك را اسكن كرده بود. اين شركت‌ها اطلاعاتي را كه از اسكن پلاك‌ها به دست مي‌آورند همراه با چك‌هاي اعتباري، تاريخچه خريد، اطلاعات مربوط به محل زندگي افراد را بسته بندي مي‌كنند و همه آن‌ها را به تبليغ كنندگان مي‌فروشند. اعتقاد بر اين است كه شركت‌هاي بيمه از اين اطلاعات براي تعيين نرخ خود استفاده مي‌كنند. اگر مشتري گرفتار تصادفي در محله‌هاي خطرناك شده باشد، شركت‌هاي بيمه مي‌توانند كمي نرخ خود را افزايش دهند.
فروش داده‌هاي پلاك خودروي افراد يك صنعت چند ميليارد دلاري است و به لطف يك روزنه بسيار نازك از نظر فني نيز قانوني است. شركت‌ها اصرار دارند كه اطلاعات خصوصي مردم را رديابي نمي‌كنند، اما، مطمئناً مي‌توان با صرف ۳۰ ثانيه وقت و جستجو در گوگل نام و شماره پلاك خودروي شخص خاصي را پيدا كرد.
فروشگاه‌هاي كوچك حركات افراد را از طريق Wi-Fi تلفن دنبال مي‌كنند

وقتي شركتي Wi-Fi رايگان ارائه مي‌دهد، مي‌تواند همه كار‌هاي افرادي را كه به آن متصل شدند را در فروشگاه خود پيگيري كنند. وقتي شخصي به Wi-Fi متصل مي‌شود، فروشگاه رديابي مي‌كند كه او كجا مي‌رود و به دنبال چه چيزي است. آن‌ها آنچه را كه فرد از طريق تلفن به آن نگاه مي‌كند، جايي كه رفته و آنچه خريداري كرده را رديابي مي‌كنند.
بسياري از شركت‌ها اين كار را انجام مي‌دهند. Macy’s، BMW، Top Shop، Morrisons و مراكز خريد بي شمار همگي تأييد كرده‌اند كه مشتريان خود را از طريق تلفن‌هاي هوشمند رديابي مي‌كنند.
رديابي با استفاده از فناوري تشخيص چهره

دوربين‌هاي فروشگاه‌ها فقط براي جلوگيري از سرقت مغازه نيستند، بلكه آن‌ها در حال تماشاي افرادي هستند كه به فروشگاه مي‌آيند و با اسكن چهره آن‌ها مي‌توانند اطلاعات را جمع آوري كرده و بفروشند. دوربين‌هاي مدرن از تكنولوژي تشخيص چهره براي تشخيص سن، قوميت‌ها و جنسيت مشتريان استفاده مي‌كنند. آن‌ها صورت فرد را اسكن مي‌كنند و مكان موردنظر او را رديابي كرده تا نقشه‌اي دقيق از مكان‌هاي مختلف او در فروشگاه را بدست آورند و از اين طريق تبليغات را به سطح جديدي برسانند.
فيسبوك همه تماس‌هاي تلفني را رديابي مي‌كندفيسبوك در مارس ۲۰۱۸ براي ضبط هر تماس تلفني كه كاربران در دستگاه‌هاي اندرويدي خود انجام داده اند، دچار مشكل شد. وقتي خبر رسوايي كمبريج آناليتيكا منتشر شد، مردم شروع به بارگيري و جستجوي اطلاعاتي كردند كه غول رسانه‌هاي اجتماعي در آن‌ها ذخيره كرده بود. با كمال تعجب، آن‌ها دريافتند كه فيسبوك سابقه هر تماس تلفني را كه انجام دادند، نگه داشته است. فيسبوك جزئيات كاملي در مورد اينكه فرد با چه كسي تماس گرفته، مدت زماني كه با آن‌ها صحبت كرده و هر متني كه ارسال كرده‌اند را داشت. فيسبوك اصرار داشت كه آن‌ها در واقع به تماس‌ها گوش نمي‌دهند. اگرچه فيس بوك و گوگل گوش دادن به تماس‌هاي تلفني را انكار مي‌كنند، اما بسياري از مردم كاملا مطمئن هستند كه تبليغات هدفمندي كه ديده اند دروغ گفتن را نشان مي‌دهد.
برنامه AccuWeather مخفيانه موقعيت مكاني فرد را ضبط و مي‌فروشد
اين برنامه در آگوست ۲۰۱۷ دچار مشكل شد، برنامه AccuWeather مخفيانه مقدار زيادي از اطلاعات راجع به كاربران را به طور مخفيانه ثبت مي‌كنند. اين برنامه فقط رديابي نمي‌كند كه فرد در چه شهري قرار دارد بلكه موقعيت مكاني فرد را تا نزديكترين جا ثبت مي‌كند، حتي طبقه‌اي كه در ساختمان زندگي مي‌كند.
وقتي كاربران اشتراك موقعيت مكاني را خاموش مي‌كنند، برنامه AccuWeather همچنان مكان آن‌ها را رديابي مي‌كند. سپس، بدون درخواست مجوز، اين اطلاعات را به تبليغ دهندگان مي‌فروشند تا بتوانند از آن‌ها استفاده كنند. اين برنامه تنها شركتي نيست كه اين كار را انجام مي‌دهند. گرچه Google درمورد كار‌هايي كه با اطلاعات GPS انجام مي‌دهند خيلي شفاف نبوده، اما گفته شده آن‌ها بدون توجه به كاري كه فرد انجام مي‌دهد موقعيت مكاني او را رديابي مي‌كنند.
صد‌ها برنامه هر آنچه را فرد مي‌گويد مخفيانه ضبط مي‌كنند
به معناي واقعي كلمه صد‌ها برنامه مختلف وجود دارد كه با نرم افزاري به ميكروفون وصل شده و همه اتفاقات و مكالمه‌هاي فرد را ضبط مي‌كند. بيشتر آن‌ها از برنامه ساخته شده توسط شركتي به نام آلفونسو استفاده مي‌كنند. اين برنامه‌ها طوري طراحي شده كه ميكروفن را حتي درصورت بسته بودن برنامه به طور مداوم فعال مي‌كند. از نظر فني، اين برنامه قانوني است، زيرا از فرد براي ضبط درخواست مي‌كند، اما معمولاً اين درخواست در جايي در عمق يك سياست حريم خصوصي محرمانه دفن مي‌شود.
فيس بوك اطلاعات افرادي را كه از فيسبوك استفاده نمي‌كنند را جمع آوري مي‌كند

حتي اگر شخصي از فيسبوك استفاده نكند، اين شركت همچنان همه كار‌هاي افراد را كنترل مي‌كند. تقريباً در هر وب سايتي كه شخصي آن را مي‌بيند، يك دكمه كوچك وجود دارد كه او را تماشا مي‌كند: دكمه "پسنديدن".
فيس بوك كدي را به دكمه‌هاي "پسنديدن" و "اشتراك گذاري" اضافه كرده كه در هر مقاله آنلاين نشان داده مي‌شود و اقدامات كاربر را به صورت مخفيانه ثبت مي‌كند. براي تماشاي آنچه فرد انجام مي‌دهد لازم نيست كه روي گزينه‌هاي موجود كليك كند - اگر فردي در وب سايتي باشد كه از او دعوت مي‌كند پست خود را در فيس بوك به اشتراك بگذارد، اين شركت مشغول مشاهده كاري است كه فرد انجام مي‌دهد. آن‌ها در حال تماشاي نظرات كاربران هستند، آن‌ها در حال مشاهده جايي كه آن‌ها مي‌روند و هركاري كه انجام مي‌دهند هستند تا اطلاعات را ثبت و بعدا بفروشند.
گفتني است، اگر فردي فيس بوك را تحريم كند، چيزي تغيير نكرده و نمي‌كند، اين شركت دائما در حال رديابي رفتار و كار‌هاي كاربران اينترنت است.

 

منبع :yjc.ir

Lenovo Legion 2 Pro با باتري ۵۵۰۰ ميلي آمپر ساعت عرضه مي‌شود




 شركت لنوو اعلام كرد كه گوشي جديد Legion 2 Pro كه جانشين Legion Pro است را از ۸ آوريل وارد بازار چين مي‌كند، اين گوشي به يك باتري ۵۵۰۰ ميلي آمپري مجهز بوده كه ۵۰۰ ميلي آمپر ساعت بزرگتر از مدل قبلي همين تلفن و چيزي حدود ۱۰ درصد بيشتر است. اين شركت همچنين اعلام كرد كه باتري Legion 2 Pro از شارژ ۹۰ وات پشتيباني خواهد كرد، اما هنوز تأييد نشده كه آيا اجراي عملكرد مشابه آنچه در Legion Pro ديده شده بود كه داراي دو پورت USB-C است و از سرعت 45W پشتيباني مي‌كرد، خواهد بود يا خير.

جزئيات فاش شده درباره گوشي گيمينگ لنوولنوو هنوز جزئيات بيشتري از مشخصات Legion 2 Pro را اعلام نكرده، اگرچه اين شركت قبلاً تأييد كرده بود كه اين تلفن هوشمند گيمينگ با سيستم خنك كننده دو توربو، تراشه Snapdragon 888 و صفحه نمايش 6.92 "144 Hz FullHD + AMOLED با نرخ تازه سازي ۱۴۴ هرتز همراه خواهد بود.

سايت Geekbench فاش كرد كه Legion 2 Pro به صورت پيش فرض با سيستم عامل Android 11 عرضه مي‌شود و داراي ۱۶ گيگابايت RAM است. اين مدل خاص، تا ۵۱۲ گيگابايت فضاي ذخيره سازي بيشتر ارائه مي‌شود. همچنين گفته شده كه اين گوشي هوشمند داراي دو تنظيمات حافظه ديگر نيز است، مدل ۱۲ گيگابايت / ۱۲۸ گيگابايت و ۱۲ گيگابايت / ۲۵۶ گيگابايت.
چند هفته پيش، يك دستگاه Lenovo L 70081، 5G كه حدس زده مي‌شود Legion 2 Pro است، در چين گواهينامه 3 C دريافت كرد. اين نشان داد كه اين دستگاه از پروتكل‌هاي شارژ ۶۵ و ۴۵ وات پشتيباني مي‌كند. علاوه بر اين، مدل قبلي داراي دو پورت USB-C بود و به همين دليل از شارژ ۹۰ وات پشتيباني مي‌كند
گفتني است، شركت Lenovo قول داده هر روز تيزر تبليغاتي منتهي به رويداد ۸ آوريل را منتشر كند، بنابراين قطعاً قبل از رونمايي رسمي اين گوشي هوشمند، اطلاعات بيشتري در باره آن در اينترنت منتشر خواهد شد.

منبع:yjc.ir